Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı

22 Temmuz 2015 Çarşamba

BALKAN GEZİSİ YOL NOTLARI 5

…OHRİD

Dubrovnik’ten çıktıktan 45 dakika sonra Karadağ sınırına geldik.

Yalova – Karadağ sınırı 1954 km.

Hırvatistan çıkışında pasaportları verdim. “Car pepır”ı istedi. Verdim. Baktı. Çıkış damgasını vurdu. (Toplam 2 dakika) Çıkışlarda yeşil sigortanın gününün geçip geçmediğine baktıklarını Yunan sınır kapısında ki polisin “4 gününüz kalmış, geçirmeyin.” demesinden sonra anladım.

Karadağ tarafına geçtik. 750 m. Sonra giriş gümrük gişesinin önündeydik. Pasaportlar, yeşil sigorta. Tamam, geç. Klasik işlemler.

Şunu belirtmeden geçemeyeceğim. Girip çıktığım tüm sınır kapılarındaki en uzun işlem süresi hem çıkarken hem girerken bizim sınır kapısındaydı.

Karadağ euro kullanıyor. Sınırda litresi 1.27 eurodan  31,50 litre mazota 40 euro ödedim. Gezi boyunca aldığım en ucuz mazot buradaydı. ( Makedonya ve Arnavutlukta mazot almadım. Fiyatları bilmiyorum.)

Karadağ’da Herceg Novi, Kotor, Budva, Bar, Ulcinj üzerinden Arnavutluk’a geldik.

Avrupa sosyetesinin tatil mekanları olan bu yerler gerçekten görülmeye değer. Kotor körfezi boydan boya dolaşılmalı. (Feribotla geçmeyin.) Körfezin kenarından nefis manzaralar eşliğinde yol alıyorsunuz. Sık sık durup manzaranın tadı çıkarılmalı, fotoğraf çekilmeli.

Karadağ genelinde navigasyon çalışıyor. İşaretlemeler tam. Geze geze 4 saatte Karadağ Arnavutluk sınırına geldik. Karadağ içinde toplam 158 km. yol yapılmış. Yalova Arnavutluk sınırı: 2112 km.

Karadağ’dan çıkış işlemleri bu güne kadar süren en uzun işlemlerdi. Toplam 10 dakika kadar işlemlerin bitmesini bekledik. Sorunsuz çıktık. Arnavutluk girişi için herhangi bir işlem yapılmadı. Belki de iki işlem birlikte yapılmıştır.

Tiran’a doğru yola çıktık. Navigasyon  ana yolda çalıştı. Tiran yönünü gösteriyor. Oldukça kalitesiz bir yol. Tek şerit. Bir ara oto yola çıktık. Ancak saltanat fazla sürmedi. 15-20 km. sonra yine tek yönlü yol. Yolda radarla hız kontrolu yapılıyor. Sınırdan girdikten 90 dakika sonra  Tiran’a ulaştık. Saat 17.30 trafik arapsaçı. Merkezde dolaştık.

Arnavutluk’ta trafik hep yoğun ve düzensiz. İstanbul trafiğini aratmıyor. Yoğun bir yol yapım çalışması var. Tiran bize pek çekici gelmedi. Geceyi başka bir yerde geçirme niyetindeyiz.

Navigasyona Elbasan koordinatlarını yükleyerek yola çıktık. Navi sapıttı. “Harita dijitalleştirilmemiştir. Yanlış bilgi verilebilir…”   yazısı sürekli çıkmaya başladı. Olmayacak yerlere yönlendirdi.

Sora sora elbasan yolunu bulduk. (Yol sorma gayet pratik.Yoldan geçen birinin yanında durup soru tonuyla “Elbasan” diyorum. O da el kol hareketleri ve kendi dilinde tarif ediyor. Anlaşıyoruz.)

Kısmen otoyol. Yol inşaatı devam etmekte. Küçük küçük Elbasan tabelaları var. Dikkatli bakmazsan göremezsin. Gerek sınırdan Tiran’a , gerekse Tiran’dan Elbasan’a kadar olan yollarda sıklıkla radarla hız  kontrolü var. Karşıdan gelen sürücüler radar uyarısı yapmasa iki kez yakalanacaktım.

Elbasan, Skumbin Nehri kenarında kurulu bir kent. Fazla oyalanmadan Ohrid’e doğru yola çıkıyoruz.

Elbasan’dan sonra, sınıra gelmeden bir kuzu çevirmecide akşam yemeği molası. Baştan soruyorum. Euro geçiyor, kart yok. Nefis bir kuzu çevirme, büyük porsiyonlar,bol salata. Hesap 4 kişi için 33 euro. 7 euro da bahşiş verince garson etrafımızda fır dönüyor. Sallama çaylar, nescafeler ikram…Keyifler yerinde. Ancak yola devam etmek de gerekiyor…

Hava karardı , yağmur başladı. Sınıra kaç km. var? Bilmiyoruz. Navigasyona sınır kapısı koordinatlarını giriyorum. Hayret. Rotayı hesapladı, yönlendiriyor. Başkaca seçeneğimiz de olmadığından navi ne derse yapacağız. Yarım saat sonra sınır kapısındayız. Teşekkürler navi.

Geziye başlamadan önce yaptığım internet araştırmalarında bazı gezginlerin yazılarında, Karadağ ve Arnavutluk’ta  sınır girişleri sırasında 5-10 euro vergi alındığını okumuştum.  Bizden ne Karadağ’da ne de Arnavutluk’ta herhangi bir para istemediler. Belki de gece kalmadığımız içindir, bilemiyorum.

Saat 16.00’da Karadağ tarafından girdiğimiz Arnavutluk’tan saat 22.00’da Makedonya tarafından sorunsuzca çıktık.

Tekrar Makedon sınırındayız. Pasaport, yeşil kart.. Giriş damgaları basılıyor.  Gümrük memuru. “Nereye be ya..”  “Ohrid’e”  “Nereden gelirsiniz?” “Nerelisiniz?” …Kısa bir muhabbet… Ver elini Ohrid.

Sınırdan Ohrid 30 km. Merkezde otel sorduğumuz bir benzinci çalışanı, tanıdığının villası olduğunu 65 euro karşılığında  4 kişi kalabileceğimizi söyleyince pazarlık yapmayı bile düşünemeden peşine takılıyoruz. Yarım saat sonra  Ohri gölünü tepeden gören, yeni yapılmış, pırıl pırıl, tertemiz dairemizde Makedon birasıyla yorgunluk atarken saatler 23.30’u gösteriyor. Villa Velestova (Merkezden 5 km. kadar tepeye tırmanıyorsun. Arabasız kalınmaz.  www.villavelestova.com)

Sabah 10.30’da Dubrovnik’ten yola çıkmıştık. Hırvatistan, Karadağ, Arnavutluk, Makedonya….  13 saattir yollardayız. Size tavsiyem bu güzergahı aynı gün geçmeyin. Karadağ’da Ulcinj’de veya  Arnavutluk’ta  Durres veya Tiran’da konaklayın.

Pırıl pırıl bir Ohrid sabahına uyanıyoruz. Manzara mükemmel ötesi. Keşke yanımızda kahvaltılık bir şeyler olsaydı, manzaraya karşı kahvaltı etseydik diye düşünüyoruz. Yine de çayımızı içmeden ayrılmıyoruz.

Toplam km: 87.277     Yalova’dan çıkalı 2350 km.olmuş.

Villadan ayrılıp Ohrid merkeze iniyoruz. Göl kenarı, çarşı içi, inci satıcıları geziliyor. İstanbul Çaycısı’nda günler sonra demleme çaylar içiliyor…

Göl kenarında göl turu yapan motorlar var. Hava biraz serince. Bir başka sefer bineriz. Aslında bir gece daha kalınır Ohrid’de ama Yalova’dan ayrılalı epey oldu. Özlem yoğunlaştı. Fazla oyalanmadan dönmek isteği ağır basıyor.

Artık yola çıkma zamanı. Manastıra uğrayıp Edessa üzerinden Kavala’ya gideceğiz.

Saat 12.00’da Ohrid’den ayrılıyoruz.